​המדריך השלם לשיווק על פי ריח

האם יש מישהו מאיתנו שלא נשבה מעולם על ידי ריח חזק? ניחוח מושך של לחמנייה טרייה יכול לגרום לנו בקלות להיכנס למאפייה הסמוכה, ריח מתוק של פרדסים כפי שכתב המשורר, עשוי להחזיר אותנו למחוזות ילדותנו עת היינו רצים ומתחבאים תחת המטעים בכפר או בקיבוץ. ומי לא מכיר או מזהה את אותו ריח חזק המשתחרר מתוך קופסת נעליים חדשות.
אפשר להגיד שריח הוא אחת הדרכים המסורתיות והעתיקות ביותר דרכם אנשים מעבדים מידע ותופסים את העולם מבחינה הגיונית. סוגיית השימוש בחוש הריח כבר מזמן חצתה את הגבולות הכלכליים של אותם בתי עסק וחנויות. בעשורים האחרונים היא לגמרי נחלתם של אנשי המחקר והאקדמיה וביניהם פסיכולוגים, מדעני מוח וחוקרי שיווק ופרסום.

מחקרים בנושא מיתוג ריח מבחינה שיווקית, אינם דבר של מה בכך. מעבר למשאבים הנדרשים בעבור מחקר מהסוג הזה, עלינו לגלות כיצד ריחות יכולים לשנות את הבחירות שלנו בחיים ולא רק בהקשר של האם להיכנס לחנות הסמוכה לשם קניית בושם משובח או לא. הוכח בעבר שלריחות שונים עשוייה להיות השפעה מכרעת גם על מצב הרוח שלנו,על המחשבות שלנו ואפילו על הזכרון שלנו.

לשמחתנו, אפשר להישען על המדע והניסיון בנושא שמגבה את חוזקותיו של הריח ככלי שיווקי ובכלל. אחד המחקרים הבולטים והחשובים ביותר שיצאו לאחרונה בעניין (Rimkute et al., 2016) שראה אור בבריטניה, מכסה למעשה את כל אותן סוגיות הקשורות בריח ככלי שיווקי יעיל. עלו בו שאלות כגון כיצד הוא משפיע על הבחירות שלנו, על הרגשות והזכרון שלנו, האם מודעות לריח מחלישה או מחזקת את השפעתו ועוד.
ריח יכול להיות ממש גולת הכותרת בכל הנוגע לשיווק ומכירות. בואו נבדוק איך זה קורה הלכה למעשה.

אותו מחקר בריטי מצא (כמו גם אחרים) כי ריח מדגדג את מערכת הגישה במוח. דבר שגורם לאנשים לפעול ולהתנהג בצורה מסויימת. למשל לבלות זמן רב יותר בחנות המפיצה ניחוח מאוד נעים, זמן השהות בה גם יורגש כקצר יותר ממה שהיה בפועל. כתוצאה מכך הוא גם גורם לאותם אנשים לשלוף את הארנק ולהוציא יותר כסף.
ניסוי בזמן אמת בשדה קזינו מצא את הנתון המפתיע הבא - ניחוחות סביבתיים גרמו למהמרים לבזבז ב45 אחוז יותר את הכסף שהרוויחו ברולטה באותו אזור בו הופץ הריח.

אם אנחנו כבר יודעים שלריח משקל כה נכבד בהחלטות שלנו כמו גם ברגשות ובמחשבות, לא יהיה זה מופרך לקבוע כי חוש הריח הוא המרגש ביותר מבין כל החושים. ריחות מהנים גורמים לנו להרגיש טוב יותר. על כן לריח השפעה ישירה ומהותית על מצב הרוח שלנו לטוב ואף לרע. השאלה המתבקשת כאן היא מה עושה ריח לחיובי או שלילי כל כך עבורנו?

התשובה נעוצה בריכוז הריח בחלל כמו גם בעוצמתו. ריחות ניטרליים הופכים ללא נעימים כשהם מרוכזים יותר באותו חלל או אזור. לכן בסביבות עבודה קמעונאיות בעלות ריח ניטרלי, מומלץ לנטרל את אותו ניחוח על מנת למנוע דחייה והתרחקות של קונים. מצד שני, משרדי חנויות חומרה למשל, המפיצות ריח מתוק נעים ומוכר כמו שוקולד, עלולות לגרום להתרחקות מצד העוברים והשבים. זאת מכיוון שברגע שהריח המתוק מגיע לעוצמה אופטימלית , בשילוב עם הסביבה , הוא מביא אנשים למצב של דחייה ממנו. 

הוכח מחקרית כי לריחות השפעה מכרעת על דרך המחשבה ועיבוד המידע במוח בקרב אנשים

מאחר ושימוש בניחוחות ככלי שיווקי נצרבים בזכרון פי כמה וכמה מכל חוש אחר, הדבר מביא לכך שריח נעים יכול לגרום לנו להסתכל על כל החנות בצורה חיובית לגמרי. תפיסת השרות של המקום ועובדיו בעינינו תהיה חיובית יותר, עלות המוצר תיתפס כנוחה ביותר ובכללי כל החוויה תרגיש לנו טובה וחיובית. ומנגד, יעלם כל רגש שלילי שיכל או עלול היה להתקשר עם אותו מקום. כך שנוכחותו של הריח לא רק משפיעה אחרי התנסות ומגע אלא לגמרי מעצבת מחדש את חויית הקנייה של הלקוח.
ריחות בנוסף גם יכולים להשפיע על אופן עיבוד המידע של הצרכנים בנוגע לאותו מוצר או עסק כמו גם על הגדלת המכירות במקום. לצורך כך, הכרחי שהניחוח המופץ יהיה לא רק נעים אלא גם מותאם לסביבת הקנייה. ריח עסיסי של פיצה יכול להיות כלי שיווקי נהדר בסביבה של מזון מהיר במרכז קניות. עם זאת, כשהוא מופץ בעוצמה כזו שריחו מורגש היטב גם בחנות המחשבים הסמוכה, אנו עלולים להשיג את ההיפך. ועל כן טיפ חשוב - חפשו את הנעימות של הריח בקרבת המוצר שלכם.
למדנו כבר שריחות חזקים לחיוב ולשלילה, נחקקים חזק בזכרוננו לטווח ארוך. ריח נהדר ממסעדה בה היינו בדייט מוצלח לפני שנה, יסחוף אותנו שוב פנימה בפעם הבאה שניתקל בו. בעת מעבר דירה למשל,  פתיחה של מוצר חדש כלשהו (ועימו הריח הייחודי שלו כמובן) תיקשר אסוציאטיבית עם שאר זכרונות לטוב או לרע. 

משווקים מוכשרים ומנוסים כבר לקחו מזמן את העניין עוד כמה צעדים קדימה. הם פשוט הדביקו לחנות/מוצר ניחוח חזק וייחודי תוך שיפור אלמנטים אחרים הקשורים בעולם החושי, ויזואליים למשל. והרי לנו עוד דרך למשוך קהל שבוי אלינו באמצעות יצירת אסוציאציה חיובית ביותר וייחודית לעסק שלנו.

ומה קורה אם הפלטפורמות השיווקיות שלנו נטולות ריח? האם במצב שכזה הכלי שלפנינו פשוט לא רלוונטי? אז זהו שהתשובה מפתיעה ביותר. ידוע לכל כי ריח של אוכל טוב יכול לגרום לנו להתנייה פבלובית דוגמת ריור. מחקרים שנעשו בעניין מצאו שרק היכולת לדמיין ריח חזק נעים ומוכר, אמנם לא תגרום לריור פיזי אך כן תוציא החוצה את התשוקה לאכול את אותו מזון, בדיוק באותה עוצמה של אדם שגם הריח את אותו מאכל פופולארי.

מחלקת הריחות במוח יכולה לעבוד שעות נוספות מתצלום קרוב וממוקד של אותו מוצר בקמפיין פרסומי חכם. ולא רק הפן הויזואלי משחק כאן תפקיד. בעידן בו הקופירייטרינג והאמנות הם נדבך כל כך עיקרי במסעות פרסום בטלויזייה ובשאר ערוצי המדיה, גם המיומנות הפסיכולוגית באה לידי ביטוי ויש לה משקל רב. 

בסופו של יום נשאלת גם השאלה, האם מודעות הצרכן לשימוש בריח ככלי שיווקי עלולה לנתק את השפעתו על התנהגותנו? 

מניתוח של 30 מחקרים בעלי הגדרות שונות ועיצובים ניסיוניים, דוגמת חנויות בשמים ומוצרי טיפוח בהם המועמדים לעבודה היו מבושמים היטב ועבור במסעדות בהן נעשה ניסיון למשיכת סועדים עם הפצת ניחוח מזון מתובל מחוץ למסעדה, עלתה תמונה ברורה ביותר.

הריח החזק כשלעצמו וגם ההכרה שהוא מופץ ככלי למשיכת קהל, לא נקשרו כדבר שלילי. עם זאת, כשלכל אלה התווספו נסיונות שכנוע מצד בעלי העסק ואנשיהם, בין השאר על ידי שימוש בטקטיקות ריח מוכרות, זה גרם לצרכנים לדחייה והתרחקות. זאת מכיוון והם הרגישו שכוונות המוכרים אינן אותנטיות וכי דוחקים אותם לפינה.

יתרונות

איזה מפיץ ריח צריך בחנות? בלובי הבניין / למשרד / למסעדה או לכל עסק שרוצה למשוך לקוחות?

איך בוחרים פתרון ניטרול/בישום והפצת ריח חשמלי? באילו מערכות משתמשים ועבור איזה מותגים ועסקים המיתוג בריח מסייע בהגדלת השורה התחתונה? על ההבדלים בין פיצי ריח זולים למערכות פיזור אוטומטיות מקצועיות, הצורך, היתרונות והיכולת שלנו לעזור לכם בבחירת המושלמת של מערכת הפצה.  

פועלים על סמך מחקרים וידע

ריח סביבתי יכול לבוא לידי שימוש על מנת להמחיש, להעצים או לבדל שירותים. כך למשל, אפילו שאין קשר בין חנויות נייק לריח פרחים, נמצא במחקרים נשערכו בחנויות הרשת (Mitchell et al. 1995 - McClure, 1992, Spangenberg et al., 1996) שלקוחות מוכנים לקנות יותר נעליים ולשלם יותר עבורן אם הם נמצאים באיזור מדידה עם...

יצירת יתרון יחסי

פיזור ריח נעים בצורה מכוונת, גורם לתשומת לב של לקוחות ומבקרים יוצר אווירה מיוחדת בסביבת הקניה, יוצר תחושה חיובית אחרי הקניה, גורם להעלאת שביעות רצון הלקוחות, גורם להגדלת זמן שהות בסביבת הקניה, גורם להעלאת מצב הרוח של הלקוח ולחוויית קניה חיובית וכך גם משיג קידום מכירות ותחושת אמון ובטחון כלפי החברה....

מילה על הניחוחות שלנו

נוטא מציעה למותג/חנות/משרד או כל חלל אחר הדורש ניטרול ריחות ופיזור ניחוחות נעימים, את מאגר הריחות הגדול בישראל ובעולם, עם למעלה מ 2000 סוגי ניחוחות, המאפשרים ליועצי החברה המיומנים והמקצועיים שלנו, להרכיב את הריח המתאים ביותר לעסק שלך. ניחוחות המיוצרים בחברת האם 'ריימה' מכילים רכיבים...

ניחוח הוא עוצמה וכוח

מי מסוגל להישאר אדיש לניחוח מפתה של קפה ומאפה טרי? ריח של קפה בבוקר יכוללה רים מהמיטה אפילו אלה שסוגרים את נודניק בשעון המעורר 20 פעמים ברצף. וריח מאפה טרי יוצרת חושת תאבון במידי- אלה דוגמאות הכי נפוצות של השפעת הריח על בני אדם.. האם שמתם לב, כי ריח של אננס וקוקוס מעבירים את המחשבות שלנו לכיוון...

ניחוח פותח שער להצלחה

כיצד ריח משפיע בצורה כל כך עוצמתית על התפיסה האנושית? האף שלנו בלתי משוחד, מה שאנחנו מריחים משפיע עלינו חזק יותר ממה שאנו רואים או שומעים. לאף שלנו נכנסות מולקולות קטנטנות של ריח שמגרות כ -20 מיליון תאים עצביים. הם מתרגמים את הריח לאותות חשמליים שמשודרים למוח וגורמים שם לתגובה. העניין מתרחש בגלל...

השוואת מערכות ריח חכמות

מי הוא מפיץ הריח הטוב ביותר לבית? למשרד? לחנות ולאולמות ענק? התשובות בטבלת ההשוואה שערכנו עבורכם

בשנים האחרונות היכולת שלנו לשלוט באווירה בעזרת ניטרול ריחות לא נעימים ופיזור מחושב של ריח מסוים, הפכה למקובלת במגוון תחומי יישום:

האם ריח משפר תפקוד בעבודה? פיזור ניחוח ב'אופן ספייס' למען העובדים והשורה התחתונה

במחקר שהתפרסם לאחרונה ב'סיינטיפיק אמריקאן' בדבר התייעלות עסקית, שיפור תפקוד בעבודה והקשר לריח הסובב את העובדים, רייצ'ל הרץ, סייעת לפרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת 'בראון', מספקת לנו את התשובה הבאה - 'התשובה הקצרה היא כן', לריח יש השפעה על כל אלו, 'אבל הסיבות לכך, הן...

מפיצי ריח של בית מלון / כמו של בית מלון

מפיצי ריח אוטומטים שהחלו את דרכם במקומות כינוס מרובי אורחים כמו בתי מלון, עברו גילגולים רבים במהלך השנים ואיתם גם הגיעה טכנולוגיה מתקדמת לפיזור, איכות החומר המפוזר עלתה וסיכוניו לסביבה נעלמו. עד היום, מפיצי ריח של מלונות נחשבים למכשירי ה Heavy Duty (כמו גם מפיצי ריח לאולמות וחללי ענק, המשלבים...

בישום אוטומטי - שאלות ותשובות על מיתוג בריח ופיזור ריח בעסקים

סביבות מבושמות הוכחו כמפחיתות טעויות הקלדה של עובדים, משפרות את התפיסה של איכות המוצר אצל לקוחות מבקרים, מגדילות את כוונות וסל הקנייה ומאריכות את זמן השהות בקרב הצרכנים. כמו כן, ניכרת עליה בנכונות של הצרכנים לשלם מעבר למכיר ה'מעוגן' (המחיר שנתפס כסביר בעיניהם). הכוח האמיתי של מיתוג הריח או...

מיתוג חכם - איך ריח של מותג משפיע על צרכנים

אחד החושים המפותחים ביותר אצל כל יצור חי, הוא חוש הריח. בין אם מדובר בבע"ח, שאצל חלקם חוש זה, מסייע ומועיל עשרות מונים ממראה עיניים. ובין אם מדובר בבני אדם. נכון להיום חוש הריח שוב חוזר לבמה של עולם השיווק ובגדול, כי השימוש בחושים האחרים כל כך עמוס בנסיונות 'להגיע אלינו'. הריח הוא ללא...

חיבור בין ריח למותג, הכל על סנס-ברנדינג / Scent Branding למותגים

שיווק ומיתוג של עסק או מוצר עובד על כל החושים שלנו. ראשית, ברמה הויזואלית. המון בתי עסק מנסים ובצדק למשוך את הלקוחות על ידי שימוש בלוגו ייחודי מרתק ובולט לעין. מקדונלד'ס, נייק וקוקה קולה הן דוגמאות מצויינות לכך. כיום המון אנשים ברחבי הגלובוס רואים לנגד עיניהם את הסמל של מקדונלד'ס או קוקה...

בישום אישי - איך ולמה בוחרים ריח בושם ייחודי?

כמה כסף מוציאים ישראלים בכל שנה על בשמים? מסתבר שמדובר ב1.5-2 מיליארד ש"ח בשנה כולל קניות בדיוטי פרי. על פניו סכום דמיוני. הצרכן הישראלי ידוע כאחד שנוהג להצביע ברגליים לטוב או לרע והדבר נכון שבעתיים גם לתחום הפרפומרייה.  

חנות בתל אביב - 5 עצות לפותחים ומשדרגים חנות בתל אביב והמרכז

לא רק עסקי מזון, גם לשאר בעלי חנויות לעתיד באזור תל אביב (/ גוש-דן והמרכז), יש קרב שמתחיל עוד לפני הפתיחה של החנות והוא כולל מאבק בסטטיסטיקות המנבאות שחורות, ב'פינות המתות' של העיר ובקהלי היעד המשתנים. נצלול לתוך סוגי המאבקים האלו ונסייע לכם בתהליך הפתיחה וההכנות להפעלה של עסק / חנות תל...