בישום אישי - איך ולמה בוחרים ריח בושם ייחודי?

כמה כסף מוציאים ישראלים בכל שנה על בשמים? מסתבר שמדובר ב1.5-2 מיליארד ש"ח בשנה כולל קניות בדיוטי פרי. על פניו סכום דמיוני. הצרכן הישראלי ידוע כאחד שנוהג להצביע ברגליים לטוב או לרע והדבר נכון שבעתיים גם לתחום הפרפומרייה.
 
בחירת בושם לגבר או אישה יכולה להיות תהליך מאתגר ביותר, שכן כל אחד ואחת מאיתנו הוא בעל עור שונה. מכאן שגם החומציות ומולקולות הריח שלנו מייצרות ניחוחות שונים החוצה ועל כן לכל אחד ואחד מאיתנו ריח אינדיבידואלי בפני עצמו. עובדה זו הופכת את כל נושא התאמת הבישום לגוף לאישי יותר עמוק ונרחב. 
מכיוון שכך, מוצר מסויים יכול להתאים בצורה מופלאה לגוף ספציפי ואילו אותו מוצר בדיוק, עשוי להשתלב פחות בגוף אחר.


היום מיתוג חוש-ריח ככלי שיווקי הוא כבר עניין שבשגרה. עסקים רבים משקיעים המון במחקר בתחום על מנת להגדיל מכירות ולהעצים את חווית הקנייה ללקוח. כשאחד הדברים הקריטיים ביותר להצלחה הוא היכולת להתאים את אותו ניחוח למוצר או השירות אותו נרצה לקדם, או במלים אחרות, הניחוח צריך 'להתלבש כמו כפפה' לקונספט אך לא רק. חשוב להתאים את הריח לכל המעטפת שסובבת סביב העסק - לעובדים, לקהל היעד, ללקוחות ולעיצוב הויזואלי של המקום. 

איך בושם משפיע עלינו?

בושם הוא למעשה תרכובת ארומטית הבנוייה מ3 שכבות של ריח. שכבה עליונה, בינונית ותחתונה. השכבה העליונה היא זו שמפיצה את הריח החזק ביותר, אך זה גם יהיה הראשון להתפוגג (לעומת השכבות האחרות) בפרק זמן קצר. השכבה הבינונית היא למעשה החלק הארי והמשמעותי . לוקח לה כמה דקות להיספג בגופנו ומאותו רגע, היא נשמרת מספר שעות מרגע שהתזנו את הבושם.
השכבה התחתונה בנוייה ממולקולות ריח כבדות, דבר שמאט את התאיידות הבושם ובעצם גורם לו להתפזר באיטיות בגוף, כך שאותו ריח יכול להישאר בגופנו עד כדי יממה שלמה.

כל האמור לעיל, עושה את תהליך הבחירה של הבושם למשהו הרבה יותר מורכב המצריך מחשבה עמוקה. אנשי מקצוע רבים דוגמת קוסמטיקאיות, יעידו שמדובר בתורה של ממש. 

בשמים מיוחדים - ההרכב שעושה את ההבדל

בשמים מורכבים ממגוון רחב ועשיר של חומרים. אלה יכולים להיות תמציות של פרחים, מה שנותן לריח ניחוח מתוק ועדין. לעומת זאת, ישנם בשמים שמכילים ניחוחות פירותיים מפירות הדר שונים כמו לימון ותפוזים או פירות יער שונים הנותנים אפקט רענן וקליל למוצר הריחני. ישנם בשמים העשויים מתמציות פרחים שונות, או מיסודות סינתטיים המספקים ניחוחות של אויר צח כמו ים, אויר הרים או פשתן. ניחוחות של וניל, שוקולד או קרמל לדוגמא שמאוד פופולאריים כיום, יתנו אפקט מאוד חזק ומרוכז של ריח, מה שמקנה לאותו בושם רושם יותר מתקתק ועשיר.

על כן, הפרחת בושם לחלל חייבת להיות מאוד שקולה ומאוזנת. כמובן בהתאם לקהל היעד. שלא יהיה גברי או נשי מדי אלא בדיוק 'במידת הצורך'. אם מדובר בפלח אוכלוסייה מגוון שפוקד את החנות, חשוב שהבושם לא יהיה בעל ריח מתוק או חמוץ מדי, דבר שעלול להרחיק לקוחות פוטנציאליים. אם מדובר בעסק או מותג שפונה יותר למין הנשי, יש לקחת בחשבון שנשים רבות תעדפנה בשמים מתמציות פרחים וצמחים וכאלה שמורכבים מיסודות של תזונה בריאה כמו נענע או כורכום. המותג המפורסם ניקי מינאז' למשל, מצליח מאוד בשל השילוב המוצלח בו של פרחים ופירות. כנל אמורים הדברים גם על רוג' הידוע כמותג של הזמרת ריהאנה.

גם בבסיס פירותי של בושם יכולים להיות לא מעט פרמטרים שיכריעו לכאן או לכאן על הבחירה שלנו. למשל, זמן קטיף הפרי, שכן פרי שנקטף בשעת צהריים חמימה, הניחוח שלו בבושם יהיה עשיר, דומיננטי ומתקתק יותר. גם לארץ המוצא של הפרי עשוייה להיות השפעה מכרעת על התוצאה הסופית של ריח הבושם. שכן תפוז שגדל באמריקה הלטינית ,טעמו וריחו יהיה שונה לרוב מכזה שצמח באקלים וביבשת אחרת.

בשמים והבדלי המינים

גברים נחשבים לבעלי אופי שמרני יותר בכל הנוגע לרכישת בשמים. לכן הם יעדיפו לרוב 'לרוץ' עם מוצר קבוע ומנצח. מותגים כמו "בלק אקסס", "רושס" ו"וואן מיליון" הם דוגמאות קלאסיות לריחות דומיננטים ומתוקים המועדפים בדרכ על המין הגברי.

נשים לעומת זאת הרבה יותר מגוונות בבחירות שלהן. רבות תעדפנה בשמים מתוקים כמו פנטזי של בריטני ספירס למשל, אחרות תבחרנה בחומציות מתקתקה כמו הבושם של שאקירה, ישנן כאלה שמעדיפות ריח חושני יותר דוגמת הבושם של כריסטינה אגילרה המשלב ניחוחות של קינמון ורקפות, אלה יהיו לרוב נשים מעל גיל 30. אצל נשים גם מגוון הבשמים הוא נרחב ועשיר הרבה יותר מאחר ולרבות מהן יש בושם אחד לעבודה, בושם אחד לים ובושם ליציאה בערב. 

בושם ייעודי על פי מטרות

אך לא רק הגיל והמגדר משחקים תפקיד מרכזי בבחירה. גם הפונקצייה שלשמה נבחר הבושם. בושם לחוף הים למשל יהיה שונה בתכלית מבושם לפגישת עסקים שבה נרצה שהניחוח שלו יפיץ וישדר סמכותיות ועוצמה למשל. 
בושם קיצי לרוב יהיה שונה מבושם חורפי. בשמים בניחוח קינמון ופצ'ולי למשל שהינם מרכיבים חמים, יהיו פופולאריים יותר בעונת החורף מבשמים בעלי ניחוח ימי ופירותי המותאמים יותר לקיץ.

הרבה אנשים ובפרט מהדור הצעיר, מחפשים ניחוחות בהתאמה אישית. כאלה שהריח יהיה מזוהה איתם ספציפית ולא יתפשט על אחרים. אלה קרויים כיום גם "בשמי הנישה"  ביניהם ניתן למצוא את 'קריד' ו'רפובליקה' המפורסמים.  

תחום הרגלי הצריכה של בשמים הולך ומתרחב לו עם השנים. שוק הבישום האישי והעסקי, מתעצם מעצם העובדה שהבושם שעל גופנו יכול להעיד עלינו המון ולשקף את האישיות שלנו ואת צרכינו.

גם אתם רוצים התאמה אישית-עסקית של ריח שיקח את המותג שלכם לרמה הבינלאומית? צרו איתנו קשר עכשיו ונסייע בהתאמה ופיזור חכם של הריח החדש שלכם.
 

יתרונות

איזה מפיץ ריח צריך בחנות? בלובי הבניין / למשרד / למסעדה או לכל עסק שרוצה למשוך לקוחות?

איך בוחרים פתרון ניטרול/בישום והפצת ריח חשמלי? באילו מערכות משתמשים ועבור איזה מותגים ועסקים המיתוג בריח מסייע בהגדלת השורה התחתונה? על ההבדלים בין פיצי ריח זולים למערכות פיזור אוטומטיות מקצועיות, הצורך, היתרונות והיכולת שלנו לעזור לכם בבחירת המושלמת של מערכת הפצה.  

פועלים על סמך מחקרים וידע

ריח סביבתי יכול לבוא לידי שימוש על מנת להמחיש, להעצים או לבדל שירותים. כך למשל, אפילו שאין קשר בין חנויות נייק לריח פרחים, נמצא במחקרים נשערכו בחנויות הרשת (Mitchell et al. 1995 - McClure, 1992, Spangenberg et al., 1996) שלקוחות מוכנים לקנות יותר נעליים ולשלם יותר עבורן אם הם נמצאים באיזור מדידה עם...

יצירת יתרון יחסי

פיזור ריח נעים בצורה מכוונת, גורם לתשומת לב של לקוחות ומבקרים יוצר אווירה מיוחדת בסביבת הקניה, יוצר תחושה חיובית אחרי הקניה, גורם להעלאת שביעות רצון הלקוחות, גורם להגדלת זמן שהות בסביבת הקניה, גורם להעלאת מצב הרוח של הלקוח ולחוויית קניה חיובית וכך גם משיג קידום מכירות ותחושת אמון ובטחון כלפי החברה....

מילה על הניחוחות שלנו

נוטא מציעה למותג/חנות/משרד או כל חלל אחר הדורש ניטרול ריחות ופיזור ניחוחות נעימים, את מאגר הריחות הגדול בישראל ובעולם, עם למעלה מ 2000 סוגי ניחוחות, המאפשרים ליועצי החברה המיומנים והמקצועיים שלנו, להרכיב את הריח המתאים ביותר לעסק שלך. ניחוחות המיוצרים בחברת האם 'ריימה' מכילים רכיבים...

ניחוח הוא עוצמה וכוח

מי מסוגל להישאר אדיש לניחוח מפתה של קפה ומאפה טרי? ריח של קפה בבוקר יכוללה רים מהמיטה אפילו אלה שסוגרים את נודניק בשעון המעורר 20 פעמים ברצף. וריח מאפה טרי יוצרת חושת תאבון במידי- אלה דוגמאות הכי נפוצות של השפעת הריח על בני אדם.. האם שמתם לב, כי ריח של אננס וקוקוס מעבירים את המחשבות שלנו לכיוון...

ניחוח פותח שער להצלחה

כיצד ריח משפיע בצורה כל כך עוצמתית על התפיסה האנושית? האף שלנו בלתי משוחד, מה שאנחנו מריחים משפיע עלינו חזק יותר ממה שאנו רואים או שומעים. לאף שלנו נכנסות מולקולות קטנטנות של ריח שמגרות כ -20 מיליון תאים עצביים. הם מתרגמים את הריח לאותות חשמליים שמשודרים למוח וגורמים שם לתגובה. העניין מתרחש בגלל...

השוואת מערכות ריח חכמות

מי הוא מפיץ הריח הטוב ביותר לבית? למשרד? לחנות ולאולמות ענק? התשובות בטבלת ההשוואה שערכנו עבורכם

בשנים האחרונות היכולת שלנו לשלוט באווירה בעזרת ניטרול ריחות לא נעימים ופיזור מחושב של ריח מסוים, הפכה למקובלת במגוון תחומי יישום:

האם ריח משפר תפקוד בעבודה? פיזור ניחוח ב'אופן ספייס' למען העובדים והשורה התחתונה

במחקר שהתפרסם לאחרונה ב'סיינטיפיק אמריקאן' בדבר התייעלות עסקית, שיפור תפקוד בעבודה והקשר לריח הסובב את העובדים, רייצ'ל הרץ, סייעת לפרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת 'בראון', מספקת לנו את התשובה הבאה - 'התשובה הקצרה היא כן', לריח יש השפעה על כל אלו, 'אבל הסיבות לכך, הן...

מפיצי ריח של בית מלון / כמו של בית מלון

מפיצי ריח אוטומטים שהחלו את דרכם במקומות כינוס מרובי אורחים כמו בתי מלון, עברו גילגולים רבים במהלך השנים ואיתם גם הגיעה טכנולוגיה מתקדמת לפיזור, איכות החומר המפוזר עלתה וסיכוניו לסביבה נעלמו. עד היום, מפיצי ריח של מלונות נחשבים למכשירי ה Heavy Duty (כמו גם מפיצי ריח לאולמות וחללי ענק, המשלבים...

בישום אוטומטי - שאלות ותשובות על מיתוג בריח ופיזור ריח בעסקים

סביבות מבושמות הוכחו כמפחיתות טעויות הקלדה של עובדים, משפרות את התפיסה של איכות המוצר אצל לקוחות מבקרים, מגדילות את כוונות וסל הקנייה ומאריכות את זמן השהות בקרב הצרכנים. כמו כן, ניכרת עליה בנכונות של הצרכנים לשלם מעבר למכיר ה'מעוגן' (המחיר שנתפס כסביר בעיניהם). הכוח האמיתי של מיתוג הריח או...

מיתוג חכם - איך ריח של מותג משפיע על צרכנים

אחד החושים המפותחים ביותר אצל כל יצור חי, הוא חוש הריח. בין אם מדובר בבע"ח, שאצל חלקם חוש זה, מסייע ומועיל עשרות מונים ממראה עיניים. ובין אם מדובר בבני אדם. נכון להיום חוש הריח שוב חוזר לבמה של עולם השיווק ובגדול, כי השימוש בחושים האחרים כל כך עמוס בנסיונות 'להגיע אלינו'. הריח הוא ללא...

חיבור בין ריח למותג, הכל על סנס-ברנדינג / Scent Branding למותגים

שיווק ומיתוג של עסק או מוצר עובד על כל החושים שלנו. ראשית, ברמה הויזואלית. המון בתי עסק מנסים ובצדק למשוך את הלקוחות על ידי שימוש בלוגו ייחודי מרתק ובולט לעין. מקדונלד'ס, נייק וקוקה קולה הן דוגמאות מצויינות לכך. כיום המון אנשים ברחבי הגלובוס רואים לנגד עיניהם את הסמל של מקדונלד'ס או קוקה...